در روزهایی که مشکلات بندری و نوسانات اقتصادی فشار زیادی به رانندگان ناوگان حملونقل وارد کرده، نبود نظارت مؤثر بر اپلیکیشنهای اعلام بار باعث افزایش اعتراضات رانندگان شده است. یکی از اصلیترین دلایل این اعتراضها، دریافت کمیسیونهای غیرمنطقی و گاه نجومی توسط این پلتفرمهاست. جایی که در برخی موارد، کمیسیون ۴ میلیون تومانی از یک بار با کرایه ۳ میلیون تومانی دریافت میشود و اعتراض رانندگان به کمیسیون نجومی قابل درک است.
اعتراض رانندگان به کمیسیون نجومی، برنامه های اعلام بار راهی برای تسهیل یا دلالی؟
در سالهای اخیر، ظهور اپلیکیشنهای باربری با وعدهی تسهیل در فرایند بارگیری و حذف واسطهها، مورد استقبال رانندگان قرار گرفت. اما به گفتهی بسیاری از رانندگان، این اپلیکیشنها نهتنها مشکل دلالی را حل نکردهاند، بلکه آن را تشدید کردهاند. برخی از این برنامهها با گرفتن درصدهای بالا به بهانهی «کمیسیون خدمات»، عملاً از راننده بیش از صاحب کالا سود میبرند.
در شرایطی که بندرها با مشکلات ساختاری و ترافیکی مواجه هستند، رانندگان از نبود نظارت دقیق بر عملکرد این اپلیکیشنها گلایه دارند. بسیاری معتقدند اگر نظارت قانونی و سختگیرانهتری وجود داشت، این برنامهها نمیتوانستند در نبود رقابت سالم و شفافیت، این چنین از رانندگان سوءاستفاده کنند.
وقتی هزینهها بیشتر از درآمد میشود!
افزایش قیمت سوخت، قطعات یدکی، بیمه، عوارض و مالیات، فشار سنگینی بر دوش رانندگان گذاشته است. حال اگر اپلیکیشنهای اعلام بار نیز بخواهند با کمیسیونهای سنگین درآمد اندک آنها را هم ببلعند، ادامه فعالیت در این حوزه برای بسیاری غیرممکن خواهد شد. حال راهکار چیست؟
• نظارت سازمان راهداری و وزارت صمت بر عملکرد اپلیکیشنهای اعلام بار
• شفافسازی نرخ کمیسیونها و اجباری شدن نمایش آن به رانندگان
• ایجاد سامانه شکایتسنجی هوشمند برای رصد رضایت رانندگان
• حمایت از استارتاپهای منصف و شفاف در حوزه حملونقل
در شرایط فعلی اقتصاد کشور، فشار بر بخش حملونقل بهویژه رانندگان کامیون و تریلی، ناعادلانه و خطرناک است. اگرچه فناوری میتواند نقش مثبتی در تسهیل فرآیندهای باربری داشته باشد، اما بدون نظارت و شفافیت، همین فناوری به ابزاری برای اجحاف و نابرابری تبدیل خواهد شد. اکنون زمان آن رسیده است که نهادهای نظارتی وارد عمل شوند و با تعیین چارچوبهای منصفانه، از حقوق رانندگان دفاع کنند.
منبع:با کامیون