در حالیکه هنوز کامیونداران با شوک بالا رفتن نرخ بیمه در سال ۱۴۰۴ کنار نیامدهاند، خبر دیگری مبنی بر افزایش نرخ عوارض در آزادراه برای کامیونها را شاهد هستیم. این تصمیم طبق مصوبه شورای اقتصاد و با هدف جبران هزینههای نگهداری و بهسازی آزادراهها اجرایی شده است. در این مطلب باکامیون، نگاهی به جزئیات این تغییر، جدیدترین نرخ عوارض آزاد راه، جریمه ها و … خواهیم داشت.
جزئیات افزایش نرخ عوارض آزاد راه کامیون ۱۴۰۴
بر پایه تصمیم جدید شورای اقتصاد، از آغاز بهمنماه ۱۴۰۳، نرخ عوارض پنج آزادراه تحت مدیریت دولتی با هدف جبران هزینههای نگهداری و پس از پنج سال ثبات، افزایش یافته است. جزئیات این تغییرات به شرح زیر است:
- آزادراه تهران–قم (۱۳۵ کیلومتر): ۱۵٬۰۰۰ تومان
- آزادراه کرج–قزوین (۱۰۰ کیلومتر): ۱۵٬۰۰۰ تومان
- آزادراه بندرعباس–شهید رجایی (۳۵ کیلومتر): ۸٬۵۰۰ تومان
- آزادراه قزوین–زنجان (۱۸۹ کیلومتر): ۳۵٬۰۰۰ تومان
- آزادراه تهران–ساوه (۱۱۵ کیلومتر): ۲۰٬۰۰۰ تومان
این اقدام با هدف همترازسازی درآمدهای حاصل از عوارض با هزینههای نگهداری و بهرهبرداری آزادراهها صورت گرفته است.
جدول نرخ عوارض آزاد راه سال ۱۴۰۴
در ادامه، جدول نرخ عوارض برای برخی از آزادراههای کشور در سال ۱۴۰۴ ارائه شده است:
آزادراه | ایستگاه عوارضی | سواری (ریال) | وانت (ریال) | مینیبوس (ریال) | کامیونت (ریال) | اتوبوس (ریال) | کامیون دو محور (ریال) | کامیون سه محور (ریال) | تریلی (ریال) | نفتکش (ریال) |
اهواز – بندر امام | اهواز – بندر امام | 85,000 | 100,000 | 100,000 | 185,000 | 250,000 | 260,000 | 360,000 | 420,000 | 1,300,000 |
اهواز – بندر امام | کنارگذر ماهشهر | 50,000 | 60,000 | 90,000 | 120,000 | 150,000 | 150,000 | 180,000 | 250,000 | 350,000 |
باغچه – مشهد | باغچه – مشهد | 65,000 | 65,000 | 65,000 | 65,000 | 85,000 | 85,000 | 100,000 | 100,000 | – |
باغچه – مشهد | آنتن سنگ بست (فریمان) | 35,000 | 35,000 | 35,000 | 35,000 | 55,000 | 55,000 | 55,000 | 55,000 | – |
پل زال – اندیمشک | پل زال – اندیمشک | 130,000 | 195,000 | 185,000 | 230,000 | 260,000 | 300,000 | 410,000 | 580,000 | 1,300,000 |
تبریز – ارومیه (پل میانگذر) | پل میانگذر دریاچه ارومیه | 150,000 | 165,000 | 130,000 | 250,000 | 300,000 | 325,000 | 490,000 | 650,000 | – |
تبریز – سهند | ایستگاههای شماره یک و دو | 55,000 | 65,000 | 65,000 | 85,000 | 85,000 | 100,000 | 130,000 | 150,000 | – |
تهران – پردیس | تهران – پردیس | 100,000 | 120,000 | 100,000 | 185,000 | 185,000 | 185,000 | 215,000 | 250,000 | – |
تهران – شمال | قطعه ۴ | 165,000 | 260,000 | 230,000 | 325,000 | 325,000 | 380,000 | 495,000 | 605,000 | – |
تهران – شمال | قطعه یک (روزهای عادی) | 495,000 | 650,000 | 670,000 | – | 750,000 | – | – | – | – |
تهران – شمال | قطعه یک (آخر هفته و تعطیلات) | 650,000 | 650,000 | 670,000 | – | 750,000 | – | – | – | – |
تهران – شمال | تونل البرز شرقی (روزهای عادی) | 390,000 | 520,000 | 390,000 | 455,000 | – | – | – | – | – |
تهران – شمال | تونل البرز شرقی (آخر هفته و تعطیلات) | 650,000 | 780,000 | 650,000 | 715,000 | – | – | – | – | – |
حرم تا حرم (قم – گرمسار) | ایستگاه قم | 150,000 | 195,000 | 185,000 | 280,000 | 315,000 | 390,000 | 490,000 | 620,000 | 1,300,000 |
حرم تا حرم (قم – گرمسار) | ایستگاه گرمسار | 150,000 | 195,000 | 185,000 | 280,000 | 315,000 | 390,000 | 490,000 | 620,000 | – |
خرمآباد – پل زال | خرمآباد – پل زال | 345,000 | 650,000 | 520,000 | 735,000 | 605,000 | 815,000 | 1,060,000 | 1,270,000 | 1,300,000 |
زنجان – تبریز | زنجان به سرچم و بالعکس | 85,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 100,000 | 120,000 | 185,000 | 195,000 | – |
زنجان – تبریز | سرچم به هشترود و بالعکس | 85,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 100,000 | 120,000 | 185,000 | 195,000 | – |
زنجان – تبریز | هشترود به بستانآباد و بالعکس | 85,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 100,000 | 120,000 | 185,000 | 195,000 | – |
زنجان – تبریز | زنجان به هشترود و بالعکس | 100,000 | 120,000 | 100,000 | 150,000 | 165,000 | 185,000 | 280,000 | 295,000 | – |
زنجان – تبریز | سرچم به بستانآباد و بالعکس | 100,000 | 120,000 | 100,000 | 150,000 | 165,000 | 185,000 | 280,000 | 295,000 | – |
زنجان – تبریز | زنجان به بستانآباد و بالعکس | 130,000 | 185,000 | 165,000 | 230,000 | 250,000 | 295,000 | 410,000 | 490,000 | – |
زنجان – تبریز | بستانآباد به تبریز و بالعکس | 65,000 | 100,000 | 100,000 | 150,000 | 130,000 | 165,000 | 185,000 | 195,000 | – |
زنجان – تبریز | سرچم به میانه میاندوآب و بالعکس | 55,000 | 55,000 | 55,000 | 85,000 | 65,000 | 85,000 | 120,000 | 165,000 | – |
زنجان – تبریز | هشترود به میانه میاندوآب و بالعکس | 55,000 | 55,000 | 55,000 | 85,000 | 65,000 | 85,000 | 120,000 | 165,000 | – |
زنجان – تبریز | زنجان به میاندوآب و بالعکس | 85,000 | 100,000 | 85,000 | 120,000 | 120,000 | 130,000 | 165,000 | 215,000 | – |
زنجان – تبریز | بستانآباد به میانه میاندوآب و بالعکس | 85,000 | 100,000 | 85,000 | 120,000 | 120,000 | 130,000 | 165,000 | 215,000 | – |
ساوه – سلفچگان | ایستگاه اصلی | 100,000 | 130,000 | 100,000 | 150,000 | 130,000 | 165,000 | 195,000 | 250,000 | – |
ساوه – سلفچگان | ایستگاه بینراهی | 55,000 | 85,000 | 65,000 | 100,000 | 85,000 | 120,000 | 120,000 | 130,000 | |
مهلت و روشهای پرداخت عوارض آزاد راه
برای پرداخت عوارض بزرگراهی، مالک خودرو ۱۵ روز فرصت دارد. این در حالی است که برای پرداخت خلافی وسایل نقلیه از جمله خودرو و موتورسیکلت، این زمان تا ۶۰ روز قابل تمدید است. بههمین دلیل، توصیه میشود که پیش از پایان این مهلت، نسبت به پرداخت مبالغ مربوطه اقدام شود تا از افزایش احتمالی جرایم جلوگیری شود.
جریمههای عدم پرداخت عوارض
در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی، جریمههایی به شرح زیر اعمال میشود:
- کامیون های دو محور : ۱۰۰٬۰۰۰ تومان
- کامیونهای سه محور و تریلی: ۱۸۰٬۰۰۰ تومان
این جریمهها با گذشت زمان افزایش مییابند، بنابراین پرداخت بهموقع عوارض بسیار مهم است.
درآخر
افزایش نرخ عوارض آزاد راه از اردیبهشت ۱۴۰۴ تأثیر چشمگیری بر هزینههای حملونقل کامیونداران گذاشته است. این افزایش، همراه با بالا رفتن نرخ بیمه رانندگان، باعث ایجاد نگرانی و نارضایتی در میان آنان شده است. در حالیکه درآمد رانندگان تغییری نداشته، متأسفانه هزینهها از جهات مختلف رو به افزایش است. شما چه نظری در اینباره دارید؟ دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: با کامیون