تعداد بازدید: 14
زبان : فارسی

نمودی از شکست سایپا در روسیه ؛ سرمای شمال نارنجی ها را پس زد!

تاریخ درج خبر : 1404/2/21

به تازگی مطلبی در یکی از رسانه های خودرویی روسی منتشر شده که حاکی از شکست سایپا و محصولاتش در بازار روسیه است.

سایپا و ایران خودرو سال ها است که رویای گسترش بازارهای صادراتی خود را در سر می پرورانند. اگرچه صنعت خودروی ایران در سال های اخیر عملا درجا زده و در همین سال ها چینی ها توانسته اند خود را به سطح بالا در تولید نزدیک کنند، اما همچنان دو خودروساز ایرانی امید دارند تا بتوانند با محصولات خود به بازارهای در حال توسعه ورود کنند. البته قیمت محصولات ایرانی می تواند نقطه قوتی برای آن ها به حساب بیاید اما باید به این نکته توجه داشت که خودروهای ایرانی همچنان نمی توانند حداقل های لازم در طراحی و مشخصات فنی را برای ورود به یک بازار غیر انحصاری ارائه دهند.

اما به هر ترتیب در سال های اخیر و به دلیل مناسبات نزدیک سیاسی بین ایران و روسیه، دو خودروساز بزرگ کشور که در آن زمان هر دو دولتی بودند، سعی کردند تا به بازار روسیه و کشور های اطراف آن ورود کنند. حتی حالا اگر در سایت های خودرویی روسیه گشتی بزنید، خودروهای زیادی از ایران خودرو نظیر سمند را خواهید دید که در نسخه های کارکرده معامه می شوند. اما در مورد سایپا داستان متفاوت است و نارنجی پوشان جاده مخصوص عملا در روسیه شکست سنگینی را تجربه کردند. به تازگی یکی از سایت های خودرویی روسیه طی خبری به دو آگهی فروش جالب از محصولات سایپا پرداخته است. البته قبلا از شکست سایپا و ترک روسیه گفته بودیم اما اینبار به نمودی از این شکست پرداخته ایم.

خودرو- شاهین- سایپا

 

در این دو آگهی خودروهای شاهین دنده ای و کوییک اتوماتیک در نسخه های صفر ولی با مدل ۲۰۲۳ به فروش گذاشته شده اند. قیمت شاهین ۱,۱۴۸,۰۰۰ روبل در نظر گرفته شده که با تبدیلات امروز به رقم ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار می رسیم و قیمت کوییک ۹۳۰ هزار روبل است که معادل ۱۰ هزار دلار محاسبه می شود. در قیاس با خودروهای همرده، این دو خودرو قیمت بالایی دارند و به نظر می رسد این دو خودروی صفر روی دست فروشنده مانده اند. آگهی دو خودروی صفر کیلومتر سایپا آن هم با مدل دو سال قبل نمودی کامل از شکست سایپا در بازار روسیه به حساب می آید.

 

سایپا در این سال ها هرگز نتوانست به صورت رسمی و گسترده به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ورود کند. اگرچه در این سال ها بارها شاهد حضور محصولات این شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی با هدف صادرات بوده ایم اما به هر ترتیب می توان حالا کاملا مطمئن گفت که این خودروساز دولتی در این زمینه شکست خورده است. تلاش های سایپا به صورت رسمی در سال ۲۰۲۴ در روسیه بی نتیجه ماند و پرونده آن ها فعلا در بازار سرد شمالی بسته شده است اما ایران خودرویی ها فعلا در آن منطقه و البته بیشتر با محصولات قدیمی تر خود حضور دارند و باید دید در آینده خودروسازی کشور می تواند بازارهای صادراتی واقعی داشته باشد یا نه؟

 

منبع:آخرین خودرو

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.