تعداد بازدید: 8
زبان : فارسی

ضرر تویوتا از تعرفه‌‌های آمریکا، ساعتی یک میلیون دلار

تاریخ درج خبر : 1404/2/23

ایسنا: شرکت تویوتا موتور، بزرگ‌ترین خودروساز جهان و همچنین بزرگ‌ترین بازنده صنعت خودرو در زمینه ضررهای پیش‌بینی‌‌ شده از جنگ تجاری آمریکاست.

تعرفه‌‌های گمرکی بر خودروها و قطعات خودروی وارداتی، باعث شد تا شرکت جنرال موتورز، پیش‌بینی سود سالانه خود را تا پنج میلیارد دلار کاهش دهد، در حالی که شرکت فورد موتور برای کاهش ۱.۵ میلیارد دلاری سود سالانه آماده می‌شود.

شرکت تویوتا تنها در دو ماه، کاهش ۱.۲ میلیارد دلاری سود را پیش‌بینی کرد. در حالی که این خودروساز ژاپنی، آماری برای کل سال ۲۰۲۵ ارائه نکرد، برای سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۶، درآمد عملیاتی ۳.۸ تریلیون ین (۲۶.۱ میلیارد دلار) را پیش‌بینی کرد که بسیار کمتر از ۴.۷ تریلیون ین مورد پیش‌بینی تحلیلگران است.

در حالی که تویوتا تولید خودرو در آمریکا را به بیش از نیمی از فروش در این کشور افزایش داده است، هنوز به واردات قطعات و مدل‌‌های کلیدی خودرو که به حدود ۱.۲ میلیون دستگاه در سال می‌‌رسد، متکی است. ترامپ در سخنرانی جنجالی خود در روز آزادی در دوم آوریل، از یک میلیون خودروی تویوتا که خارج از آمریکا ساخته می‌‌شوند، شکایت کرد.

 

این ضربه بزرگ تعرفه‌‌ای، در بحبوحه آغاز مذاکرات تجاری دوجانبه بین آمریکا و ژاپن، نشان‌‌دهنده تصمیم این شرکت برای حفظ قیمت‌های اعلام شده در نمایندگی‌های آمریکا و حجم تولید در ۱۱ کارخانه آمریکایی خود است.

«کوجی ساتو»، مدیرعامل تویوتا، هفته گذشته پس از انتشار آخرین نتایج مالی گفت: وقتی صحبت از تعرفه‌‌ها می‌شود، نمی توان به طور دقیق در مورد جزییات صحبت کرد برداشتن گام یا سنجش تاثیر آن، دشوار است.

 

«ریوسی آکازاوا»، مذاکره‌‌کننده ارشد تجاری ژاپن، در تاریخ ۳۰ آوریل گفت: یک خودروساز ژاپنی که نامش فاش نشده، در حال حاضر حدود یک میلیون دلار در ساعت از تعرفه‌‌ها ضرر می‌کند و به محاسبه‌‌ای که توسط یک مدیر اجرایی ناشناس انجام شده، استناد کرد. یک مقام دولتی ژاپنی، جمعه گذشته، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد اما این میزان آسیب، با ضرر ۱.۲میلیارد دلاری که تویوتا بر اساس ۷۳۰ ساعت کار در ماه پیش‌بینی می‌کند، فاصله چندانی ندارد.

بیشتر خودروهای وارداتی، سوم آوریل، مشمول تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا شدند،  همچنین اکثر قطعات خودرو از سوم مه، مشمول این مالیات شدند. برخی دستورات اجرایی وجود دارد که مانع از دو برابر شدن تعرفه‌‌ها می‌شود اما با توجه به اینکه آمریکا، بزرگ‌ترین بازار برای پنج خودروساز بزرگ ژاپن است، حتی افزایش متوسط ‌‌تعرفه‌‌ها، تاثیر زیادی بر سودآوری آنها خواهد داشت.

 

دولت ترامپ در هشتم مه، به اولین توافق تجاری خود با انگلیس دست یافت. اما آمریکا سال گذشته، ۱۱.۹ میلیارد دلار مازاد تجاری کالا با انگلیس داشت، در حالی که با ژاپن، ۶۸.۵ میلیارد دلار کسری داشت. این امر ممکن است دستیابی به توافق بدون امتیازهای قابل‌توجه از سوی یک طرف را دشوارتر کند.

برخی از خودروسازان ژاپنی با ایجاد تغییراتی در ردپای تولید جهانی خود، به محیط تجاری جدید و دشوار واکنش نشان داده‌‌اند. شرکت نیسان موتور، سفارش خودروهای شاسی‌‌بلند تولید مکزیک را در آمریکا متوقف کرده است و شرکت هوندا موتور هم تولید مدل هیبریدی سیویک خود را از ژاپن به آمریکا منتقل می‌کند. شرکت مزدا موتور به دلیل تعرفه‌‌های متقابل آمریکا، صادرات یکی از مدل‌‌های خود به کانادا را متوقف می‌کند.

سخنگوی تویوتا در بیانیه‌‌ای گفت: ما عملیات فعلی خود را حفظ خواهیم کرد و در عین حال بر کاهش هزینه‌‌های ثابت تمرکز خواهیم کرد و در عین حال، تحرکات مقامات آمریکایی، از جمله عوارض گمرکی را زیر نظر خواهیم داشت.

منبع:دنیای اقتصاد

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.