تعداد بازدید: 6
زبان : فارسی

دلایل افزایش حق بیمه نجومی رانندگان کامیون، چرا مبلغ بیمه ناگهانی افزایش یافته؟

تاریخ درج خبر : 1404/2/25

با توجه به اینکه حق بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان کامیون در سال ۱۴۰۴ به مبلغ بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه رسیده و موجی از نارضایتی در میان رانندگان به‌وجود آورده، حالا باید دید دلایل افزایش حق بیمه نجومی چیست و چرا رانندگان جاده‌ای به‌جای پشتوانه، بار سنگینی به دوش می‌کشند.

چرا حق بیمه رانندگان ناگهان افزایش یافته است؟ دلایل افزایش حق بیمه نجومی

۱. رشد سالانه حداقل حقوق و مبنای محاسبه بیمه

حق بیمه تأمین اجتماعی بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار محاسبه می‌شود. در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، با افزایش قابل توجه حداقل حقوق، مبنای محاسبه بیمه رانندگان نیز بالا رفته است. به‌عنوان مثال، اگر حداقل حقوق ماهانه کارگران بیش از ۷ میلیون تومان شده باشد، سهم بیمه‌ای راننده با در نظر گرفتن ۲۷ درصد، به بیش از ۱.۹ میلیون تومان خواهد رسید. حال آنکه در بیمه رانندگان آزاد، سهم دولت پرداخت نمی‌شود و تمام بار بر دوش فرد است. در ادامه به سایر دلایل افزایش حق بیمه نجومی میپردازیم.

۲. قطع حمایت‌های دولتی

در بسیاری از کشورها، دولت برای حمایت از رانندگان خوداشتغال یا مشاغل سخت، سهمی از حق بیمه را تقبل می‌کند. اما در ایران، عدم پرداخت سهم دولتی بیمه برای رانندگان کامیون باعث شده کل هزینه بیمه به‌صورت آزاد و کامل از راننده اخذ شود. این یعنی پرداخت ماهانه بیش از ۳ میلیون تومان بدون دریافت خدمات متناسب!

۳. نبود تعرفه کرایه متناسب با هزینه‌ها

در حالی که نرخ کرایه بار تغییر چشمگیری نداشته یا حتی در مواردی کاهش یافته، هزینه بیمه، لاستیک، قطعات، سوخت و تعمیرات سر به فلک کشیده است. این عدم تناسب میان درآمد و هزینه‌ها، وضعیت مالی رانندگان را بحرانی کرده و پرداخت حق بیمه سنگین را غیرمنطقی جلوه می‌دهد.

خدمات ضعیف! راننده‌ها چه چیزی در ازای بیمه دریافت می‌کنند؟

یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های کامیون‌داران، کیفیت پایین خدمات درمانی تأمین اجتماعی است. رانندگانی که ماهانه مبلغ سنگینی پرداخت می‌کنند، برای یک معاینه ساده باید ماه‌ها در صف نوبت باشند یا ناچار به مراجعه به مراکز خصوصی شوند. نبود امکانات، کیفیت پایین داروها، و بروکراسی خسته‌کننده، باعث شده بیمه دیگر یک پشتوانه نباشد، بلکه به یک بار اضافه تبدیل شود.

در چنین شرایطی، انتظار می‌رفت تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی رانندگان با قدرت وارد عمل شوند و از حقوق این قشر دفاع کنند. اما متأسفانه ضعف این نهادها، نبود مطالبه‌گری مؤثر، و سکوت در برابر سیاست‌های سازمان تأمین اجتماعی، باعث شده صدای رانندگان در میان بی‌تفاوتی مسئولان گم شود.

آیا راه‌ حلی وجود دارد؟ بحرانی برای قشر زحمتکش جاده‌ها

• بازگشت سهم دولت در پرداخت حق بیمه رانندگان خودمالک

• تعیین نرخ کرایه عادلانه و متناسب با هزینه‌های جاری

• افزایش کیفیت و دسترسی به خدمات درمانی تأمین اجتماعی

• تشکیل کارگروه فعال صنفی با اختیارات واقعی در مذاکره با تأمین اجتماعی

صدای رانندگان کامیون، شما چه فکر می‌کنید؟

در میان تمام این انتقادها، نظرات و تجربیات شخصی رانندگان جاده می‌تواند نقش کلیدی در بازتاب واقعیت داشته باشد. بسیاری از شما سال‌هاست که در گرما و سرما، با تلاش بی‌وقفه در مسیرهای بین‌شهری بار جابه‌جا می‌کنید، اما حالا در برابر هزینه‌های سنگین بیمه تنها مانده‌اید.

آیا شما هم از مبلغ جدید حق بیمه تأمین اجتماعی ناراضی هستید؟

آیا خدماتی که در ازای این هزینه دریافت می‌کنید، قابل‌قبول است؟

آیا کسی پیگیر مشکلات بیمه‌ای شما هست؟

آیا راه حلی برای این وضعیت وجود دارد؟

ما در بخش دیدگاه‌های همین مقاله منتظریم تا تجربه شخصی، انتقاد، یا حتی راهکار پیشنهادی شما را بخوانیم. شاید با هم بتوانیم صدای این قشر زحمت‌کش را بلندتر کنیم و راهی برای بهبود شرایط پیدا کنیم.

 

منبع:با کامیون

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.