امروز شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۴، تعداد ۱۷۱ دستگاه وانت آریسان ۲ شرکت ایرانخودرو در بورس کالای ایران با قیمت پایه ۴۶۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که ۳۰۰ دستگاه برای عرضه در نظر گرفته شده بود اما تنها ۱۷۱ نفر متقاضی ثبت سفارش کردند و در نهایت، تمامی معاملات با همان قیمت پایه انجام شد.
جزئیات معامله آریسان 2 در بورس کالا:
- عرضه: ۳۰۰ دستگاه
- تقاضا: ۱۷۱ دستگاه
- قیمت پایه و قیمت نهایی معامله: ۴۶۹,۳۵۰,۰۰۰ تومان
- عرضهکننده: ایرانخودرو
- تاریخ تحویل: ۱۶ تیر ۱۴۰۴
به این قیمت، ۱۳ درصد مالیات ارزش افزوده و مبلغ ۵۱ میلیون و ۴۶۲ هزار تومان بهعنوان هزینههای جانبی شامل شمارهگذاری، بیمه و… اضافه میشود.
این در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته یعنی ۳۱ اردیبهشت، قیمت کارخانهای نسخه دوگانه سوز آریسان ۲ با افزایش ۳۰ میلیون تومانی به ۵۸۰ میلیون تومان رسیده بود. به این ترتیب، نسخه عرضه شده در بورس از قیمت کارخانهای محصول دوگانه سوز به مراتب ارزان تر تمام شده است. جالب است بدانید قیمت خودرو اریسان 2 دوگانه سوز در بازار ازاد به 600 میلیون تومان میرسد.
مشخصات فنی آریسان 2
وانت آریسان، نسخه وانتشده پژو RD، برای اولین بار در سال 1393 توسط ایرانخودرو عرضه شد. این خودرو که ظاهری شبیه پژو پارس داشت، از همان ابتدا با مشکلات متعددی رو به رو بود. یکی از عجیب ترین مشکلات آن، ضعف شاسی و خم شدن خودرو در هنگام حمل بارهای سنگین بود که منجر به شکستگی بدنه میشد. علاوه بر این، ظرفیت بارگیری پایین و عدم رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 5، تولید این خودرو را با چالش های جدی مواجه کرد و سرانجام در سال 1399 تولید آن متوقف شد. پس از دو سال توقف، ایرانخودرو در سال 1401 با رفع ایرادات نسل قبلی، آریسان 2 را وارد بازار کرد.
آریسان 2 از یک پیشرانه دوگانهسوز XU7P بهره میبرد که 103 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. شتاب خودرو به 13.8 ثانیه کاهش یافته و ظرفیت بارگیری آن به 750 کیلوگرم افزایش یافته است. همچنین تغییرات دیگری مانند انتقال نیرو به چرخ های جلو، افزایش حجم مخزن گاز به 75 لیتر و ارتقای شاسی برای افزایش استحکام خودرو اعمال شده است. این تغییرات باعث شده آریسان 2 استاندارد یورو 5 را کسب کند و گزینه ای بهتر در رده خودروهای کار و تجاری باشد.
از نظر ظاهری، آریسان 2 تغییرات محدودی نسبت به نسل قبل داشته است. اضافه شدن مهشکن جلو از معدود تغییرات ظاهری است. کابین همچنان طراحی مشابه پژو پارس دارد، اما انتقال زاپاس به زیر بدنه فضای داخلی را بهبود داده است. امکانات رفاهی آن شامل سنسور پارک عقب، مهشکن، ترمزهای ABS و EBD، و فرمان تلسکوپی است. با توجه به رفع ایرادات و بازگشت به بازار، آریسان 2 میتواند جایگاه خود را بهعنوان یک خودروی کار اقتصادی مستحکم کند، مشروط بر آن که مشکلات جدیدی در استفاده عملی از آن دیده نشود.
منبع:car.ir
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
ایرسا خودرو