آیا واقعاً هر مبلغی که به حساب راننده واریز میشود، باید بهعنوان درآمد او ثبت شود؟ اگر این واریزیها شامل هزینههای واسطهگری، انبارداری، بارچینی یا حتی پولی باشد که راننده برای انجام وظیفهاش از جیب خودش داده، چرا باید مالیاتش را پرداخت کند؟ اگر شما هم راننده کامیون هستید، یا به هر شکل در صنعت خرید و فروش کامیون و حملونقل سنگین فعالیت میکنید، حتماً با این دغدغه دستوپنجه نرم کردهاید. در ادامه، به زبان ساده توضیح میدهیم که چرا این مسئله ناعادلانه است، قانون در مورد مالیات رانندگان کامیون چه میگوید و چگونه میتوان از حق خود دفاع کرد.
رانندگان کامیون؛ قربانیان واریزیهای اشتباه در سیستم مالیاتی
رانندگان فعال در حمل بار، با پرداخت هزینههای انبارداری، بارچینی و واسطهگری مواجهاند. این هزینهها نه تنها سودی برای آنها ندارد، بلکه گاهی بیش از کرایه حمل نیز میشود. اما اداره دارایی، تمامی مبلغ واریز شده به حساب راننده را بهعنوان درآمد شناسایی میکند.
نمونههایی واقعی از واریزیهایی که درآمد نیستند
برای مثال فرض کنید بار ورق فلزی از اصفهان به یزد، با کرایه 6.5 میلیون تومان حمل شده، اما راننده 8.6 میلیون تومان برای بارگیری و انبارداری پرداخت کرده است. در نهایت 15.1 میلیون به حساب او واریز شده که فقط 6.5 میلیون تومانش متعلق به راننده و مابقی متعلق به دیگران است، اما کل مبلغ شامل مالیات رانندگان کامیون محسوب میشود.
آیا حساب رانندگان کامیون، حساب تجاری است؟
از دید اداره دارایی، تکرار اینگونه واریزیها میتواند باعث شود حساب بانکی راننده کامیون و ماشین سنگین به عنوان حساب تجاری شناسایی شود. این امر پیامدهایی همچون مالیاتهای سنگین، نیاز به اظهارنامه مالیاتی و بررسی تراکنشهای مالی را بهدنبال خواهد داشت.
هزینههایی نظیر انبارداری، پورسانت واسطهگری و بارچینی، هرگز نباید بهعنوان درآمد راننده تلقی شوند. این مبالغ صرفاً از طریق حساب راننده عبور میکنند تا مراحل پرداخت تکمیل شود، نه اینکه برای راننده سودی ایجاد کنند. در این بین سازمان راهداری، اتحادیههای صنفی، انجمن حملونقل و… در مورد نحوه محاسبه دقیق مالیات رانندگان کامیون یا سکوت کردهاند یا نقش موثری ایفا نکردهاند. نبود شفافسازی در حوزه مالیات رانندگان خودروهای سنگین باعث سردرگمی و فشار مضاعف به رانندگان شده است.
انواع مالیات رانندگان کامیون و خودروهای سنگین
مالیات رانندگان کامیون دارای نوعهای مختلفی است که در ادامه آنها را توضیح دادهایم:
- مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی: طبق ماده 93 قانون مالیاتهای مستقیم، هر درآمدی که از مشاغل آزاد به دست میآید، مشمول مالیات بر درآمد است. رانندگان خودروهای سنگین نیز زیرمجموعه این قانون قرار میگیرند. این مالیات بر اساس درآمد سالانه فرد از فعالیتهای حملونقل محاسبه میشود.
- مالیات مقطوع (برای خودروهای تا 7 تن): از سال 1402، مالیات خودروهای عمومی با ظرفیت تا 7 تن به صورت مقطوع تعیین شده است. یعنی نیازی به ثبتوبررسی دقیق اسناد نیست و مالیات بر اساس معیارهایی مثل محل سکونت راننده و نوع فعالیت وی مشخص میشود.
- مالیات بر خودروهای سنگین (بیش از 7 تن): رانندگانی که کامیونهایی با ظرفیت بیش از 7 تن دارند، مشمول ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند. در این حالت، میزان مالیات بر اساس درآمد سالانه واقعی و گروهبندی شغلی مشخص میشود. همچنین، کسانی که بیش از یک خودرو در اختیار دارند، باید برای هر خودرو مالیاتی جداگانه پرداخت کنند که با افزایش 25 درصد نسبت به نرخ پایه همراه است.
معافیتهای مالیاتی رانندگان کامیون و خودروهای سنگین
معافیتهای مالیاتی خاصی برای رانندگان خودروهای سنگین در نظر گرفته شده است که شرایط و محدودیتهای مشخصی دارد:
1. معافیت مالیاتی طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم
طبق این تبصره، رانندگان کامیون که درآمد سالانهشان کمتر از ۴۸ میلیارد ریال باشد، مشمول معافیت مالیاتی میشوند. این معافیت به منظور حمایت از رانندگانی است که درآمدشان در سطح پایینی قرار دارد و امکان پرداخت مالیات کامل برای آنها دشوار است. برای بهرهمندی از این معافیتها، رانندگان باید:
- فعالیتهای خود را طبق قانون مالیاتهای مستقیم انجام دهند و مستندات لازم را به مدت ده سال حفظ کنند.
- مجموع فروش سالانه (خدمات یا کالا) کمتر از ۱۸ میلیارد تومان باشد.
- هیچ بدهی مالیاتی معوقه نداشته باشند.
- ثبتنام و درخواست استفاده از معافیت را در مهلت مقرر انجام دهند.
2. استفاده از مالیات مقطوع
رانندگان کامیون که فقط در حوزه حمل و نقل بار و مسافر فعالیت دارند و درآمد آنها کمتر از سقف تعیین شده باشد، میتوانند از روش مالیات مقطوع بهره ببرند. این روش، پرداخت مالیات را سادهتر و کمدردسرتر میکند.
جمعبندی
یکی از مشکلات اساسی فعالان حوزه حمل و نقل ماشین سنگین، نحوه محاسبه مالیات رانندگان کامیون و دیگر خودروهای سنگین است. برای محاسبه مالیات فعالان این صنعت، تمام مبالغی که به حساب آنها واریز میشود، حتی هزینههایی مانند انبارداری، بارچینی و واسطهگری که سودی برای خودشان ندارد، به عنوان درآمد محسوب شده و مشمول مالیات میشود.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press