نزدیک به 500 هزار راننده کامیون در ایران، سالهاست که با شرایط دشوار کاری دستوپنجه نرم میکنند، اما هنوز نتوانستهاند از حقوق قانونی مربوط به بازنشستگی مشاغل سخت و زیانآور بهرهمند شوند. این در حالی است که رانندگان کامیون کشنده، بهعنوان ستون فقرات حملونقل جادهای کشور، نقش کلیدی در پایداری اقتصاد ملی ایفا میکنند. از این رو اصلاح قانون و بازنشستگی زودهنگام برای این شغل سخت و زیان آور باید در اولیت قرار گیرد.
مشکلات عدیده رانندگان کامیون و لزوم بازنشستگی
شغل رانندگی کامیون در ایران، فقط به معنای نشستن پشت فرمان نیست. شبکاریهای پیدرپی، خواب نامنظم در کنار جاده، رانندگی در شرایط جوی نامساعد، تحمل ترافیکهای سنگین و همچنین مسئولیت سنگین حفظ ایمنی بار و خودرو، تنها بخشی از چالشهایی هستند که هر روز بر دوش این قشر زحمتکش قرار دارد.
رانندگان در طول سالها فعالیت، دچار مشکلات متعدد جسمی و روانی میشوند. دیسک کمر، آرتروز، زانو درد، ضعف بینایی و بیماریهای مفصلی از شایعترین مشکلاتی هستند که سلامتی آنها را بهطور جدی تهدید میکند. همه این موارد، دلایلی موجه و انکارناپذیر برای شناسایی رانندگی سنگین بهعنوان یک شغل سخت و زیانآور محسوب میشوند.
کارزار سراسری برای تحقق بازنشستگی زودهنگام رانندگان کامیون
در هفتههای اخیر، شاهد شکلگیری یکی از گستردهترین کارزارهای صنفی در حوزه حملونقل بودهایم. هزاران راننده کامیون، اتوبوس، ترانزیت و تانکر در سراسر کشور، با صدایی واحد خواهان بهرسمیت شناختهشدن شغل خود در فهرست مشاغل سخت شدند. خواستهای که نه تازه است و نه محدود به گروهی خاص؛ بلکه مطالبهای فراگیر است که سالهاست پاسخ قانعکنندهای دریافت نکرده است.
در پی این مطالبه جدی، جلسهای با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد. در این نشست، تدوین پیشنویس اصلاح آییننامه بازنشستگی مشاغل سخت کلید خورد. با این حال، مسیر تا اجرای عملی این طرح هنوز مبهم و پرچالش است.
فشارهای اقتصادی؛ ضربه دوم بر پیکر راننده
علاوه بر سختیهای جسمی و روانی، فشارهای معیشتی و اقتصادی نیز کمر بسیاری از رانندگان را خم کرده است. قیمت نجومی قطعات یدکی، افزایش هزینههای نگهداری کامیون، روغن، لاستیک و خدمات تعمیر، بخش عمدهای از درآمد رانندگان را میبلعد. بسیاری از آنها صاحب خودروی شخصی هستند و تمام مسئولیت تأمین هزینههای خانوار بر دوششان است.
افزون بر آن، مشکلاتی مانند تأخیر در پرداخت کرایهها از سوی شرکتها، دلالبازی در سیستم بارگیری و هزینههای بالای بیمه، درآمد واقعی این رانندگان را بهشدت کاهش داده است. در چنین شرایطی، محرومیت از مزایای بازنشستگی زودهنگام بهمعنای نادیدهگرفتن عدالت اجتماعی و بیتوجهی به یکی از حیاتیترین اقشار کشور است.
آیا بازنشستگی رانندگان کامیون عملی میشود؟
یکی از موانع اصلی اجرای بازنشستگی رانندگان کامیون، کمبود منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی عنوان شده است. با اینکه اصلاح آییننامه در دستور کار قرار گرفته، اما هنوز تاریخ مشخصی برای اجرا و بهرهمندی رانندگان از این حق قانونی اعلام نشده است.
کارشناسان معتقدند اگرچه تأمین منابع برای بازنشستگی زودهنگام یک چالش جدی است، اما نمیتوان به بهانه کمبود بودجه، از مسئولیت اجتماعی در قبال این قشر چشمپوشی کرد. دولت میتواند با پیشبینی منابع مستقل یا تخصیص بودجه حمایتی، قدم بلندی برای تحقق عدالت اجتماعی و حفظ ثبات در صنعت حملونقل کشور بردارد.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press