رانندگی کامیون یکی از پرزحمتترین و پرمخاطرهترین شغلها در کشور ماست. بسیاری از رانندگان عزیز، سالها در جادههای دشوار، شب و روز زحمت کشیدهاند و بهحق انتظار دارند که این حرفه در دسته مشاغل سخت و زیانآور قرار گیرد تا بتوانند زودتر و با آرامش خیال بازنشسته شوند. اما آیا با اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، شغل رانندگی در لیست مشاغل سخت قرار میگیرد؟ و آیا سازمان تأمین اجتماعی این خواسته بحق را پذیرفته؟ خبرهای جدید از سازمان تأمین اجتماعی، شرایط را پیچیدهتر از همیشه نشان میدهد.
اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور توسط تأمین اجتماعی
مدیرعامل تامین اجتماعی، مصطفی سالاری، در نشست اخیر خود اعلام کرد که اصلاح آییننامه با مشارکت کارگران، کارفرمایان، وزارت بهداشت و تعاون انجام میشود. طبق صحبتهای سالاری میتوان اینگونه برداشت کرد که با وجود وعدههای متعدد از سوی مسئولان دولتی و صنفی مبنی بر احتمال سخت و زیانآور شناخته شدن شغل رانندگی، نه تنها خبری از اضافه شدن مشاغل جدید نیست، بلکه اصلاحاتی در حال انجام است که ممکن است برخی مشاغل فعلی نیز از این فهرست حذف شوند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خرداد ماه اعلام کرد: “در حال حاضر برخی افراد حتی در ۳۶ سالگی بازنشسته میشوند؛ اما این مسیر نیاز به بازنگری دارد.”
آیا اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور به نفع رانندگان کامیون خواهد بود؟
رانندگی کامیون با ساعتهای کاری طولانی، دوری از خانواده، استهلاک شدید خودرو و فشارهای روانی یکی از شغلهای پرزحمت است. با این حال، هنوز بهطور رسمی در لیست مشاغل سخت و زیانآور قرار نگرفته است. کمپینهایی در حمایت از رانندگان شکل گرفتهاند، اما تغییری در تصمیمگیریهای نهایی مشاهده نشده است.
طبق گفتهها، سازمان تأمین اجتماعی با مشارکت وزارت تعاون، وزارت بهداشت و نمایندگان کارگری در حال تدوین و اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور است. اما مشخص نیست این اصلاحیه در چه زمانی اجرایی میشود و آیا منابع مالی کافی برای اجرای آن فراهم است یا نه.
چرا رانندگان به بازنشستگی زودهنگام نیاز دارند؟
بیش از ۴۸۰ هزار راننده فعال در کشور وجود دارند که با شرایطی همچون دیسک کمر، زانو درد، فشار عصبی و مشکلات روانی زندگی میکنند. این قشر بخش کلیدی زنجیره حملونقل کشور را تشکیل میدهد و بیتوجهی به نیازهای آنها میتواند صدمات جبرانناپذیری به اقتصاد وارد کند.
در شرایطی که اصلاح آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور و قانونگذاریها به کندی پیش میرود، رانندگان میتوانند با یافتن بار برگشتی، کاهش سفرهای یکسر خالی، استفاده از پلتفرمهای اعلام بار و شبکههای ارتباطی، راندمان کاری خود را افزایش دهند. همچنین توجه به سلامت جسمی و روانی، سرمایهگذاری شخصی در ایمنی و استفاده از تجربه دیگر همکاران، میتواند تا حدی فشارهای ناشی از نبود بازنشستگی زودهنگام را جبران کند.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press