تعداد بازدید: 8
زبان : فارسی

توقف کامیون‌های ایرانی در مرز ازبکستان 2024؛ وقتی ترانزیت ایران قربانی بی‌تدبیری می‌شود!

تاریخ درج خبر : 1404/4/24

اگر شما هم راننده ترانزیت هستید یا در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی فعالیت می‌کنید، احتمالاً این روزها از وضعیت نابسامان مرز ازبکستان خبر دارید. ده‌ها کامیون ایرانی بیش از یک ماه است که در این مرز متوقف شده‌اند؛ نه‌تنها با خسارات سنگین مالی روبه‌رو شده‌اند، بلکه هیچ پاسخی هم از مسئولان داخلی نمی‌گیرند. اما دلیل این بحران چیست؟ در ادامه موضوع توقف کامیون‌های ایرانی در مرز ازبکستان را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

ریشه بحران توقف کامیون‌های ایرانی در مرز ازبکستان از کجاست؟

از تیرماه ۱۴۰۴، توقف ناگهانی کامیون‌های ایرانی در مبادی ورودی به ازبکستان باعث اختلال جدی در روند ترانزیت شده است. علت اصلی، اجرای قانون گذربرگ از سوی دولت ازبکستان و عدم پذیرش بار به عنوان محموله TIR توسط این کشور عنوان شده است. پس ریشه این مشکل به شرح زیر است:

  • ثبت محموله‌ها از بندرعباس به عنوان «کشور ثالث» توسط ازبکستان
  • لغو بعضی قوانین TIR؛ فقط ۳,۰۰۰ مجوز تا پایان ۲۰۲۵ صادر شده
  • حتی با برداشتن عوارض ازبکستان در سال ۲۰۲۵ برای تراک‌های ایرانی، مشکل مجوز باقی‌ست

انجمن‌ها در زمین‌گیر شدن کامیون‌های ترانزیتی ایران چه نقشی دارند؟

با وجود اینکه ازبکستان تعداد سه هزار مجوز عبور تا پایان سال ۲۰۲۵ برای کامیون‌های ایرانی صادر کرده، انجمن‌های حمل‌ونقل ایران این مجوزها را بین رانندگان توزیع نکرده‌اند. همین مسئله باعث سردرگمی، توقف طولانی و ضرر مالی سنگین شده است.

  • ازبکستان مجوزها را صادر کرده، اما انجمن‌های ایرانی آنها را به رانندگان نرسانده‌اند
  • این بی‌تدبیری باعث سردرگمی و تحمل فشار روانی و البته خسارات بسیاری برای رانندگان شده است.

خسارات سنگین به رانندگان و اقتصاد کشور

هزینه‌های توقف، خرابی کالاها، استهلاک ناوگان و کاهش اعتبار بین‌المللی، تنها بخشی از آسیب‌هایی‌ست که رانندگان متحمل شده‌اند. برخی گزارش‌ها از ضرر مستقیم بیش از ۱۰ میلیون دلار از توقف کامیون‌های ایرانی در مرز ازبکستان حکایت دارند. همچنین این بحران مانع ورود ارزی معادل سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به کشور شده است.

  • توقف‌ طولانی و هزینه‌های بالای روزانه: استهلاک، فساد کالا، از دست رفتن فرصت‌های بین‌المللی.
  • رانندگان از حدود ۱۰ میلیون دلار زیان مستقیم گزارش داده‌اند
  • عدم ورود سالانه ۱۰۰ میلیون دلار ارز و فرصت‌سوزی برای ناوگان ایرانی

تبعات ملی این سرگردانی هم بسیار بالاست و توقف کامیون‌های ایرانی در مرز ازبکستان، سبب ضربه به زیرساخت حمل‌ونقل نیز شده است.

  • کاهش درآمدهای ارزی و کاهش کارایی ناوگان ملی.
  • تقویت ناوگان سایر کشورها؛ ایجاد ناترازی در بازار منطقه‌ای.

 

منبع:با کامیون

 

برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:

Auto press

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.