در ماههای اخیر، بسیاری از گزارشهای رسانهای به مشکلات و مطالبات رانندگان کامیون، از تأخیر در پرداخت کرایه گرفته تا نبود خدمات رفاهی مناسب در جادهها پرداختهاند. این مسائل بیتردید واقعیتهایی تلخ و قابل توجهاند. اما در میان این انعکاس یکسویه، پرسشی اساسی مغفول مانده است: آیا شرکتهای باربری همواره مقصر اصلی مشکلات مالی رانندگان هستند؟ اخیراً انتقاد بنگاههای باربری از دید رسانهها بسیار پررنگ شده و ادعا میکنند که ساختار اقتصادی ناقص و تأخیر صاحبان بار مانند صنایع بزرگ، عامل اصلی است. اگر شما نیز از آن دسته رانندگانی هستید که بارها با تأخیر در تسویه کرایه یا کسر غیرمنطقی از سهم خود مواجه شدهاید، پیشنهاد میکنیم تا انتها همراه ما باشید.
انتقاد بنگاههای باربری از نگاه یکجانبه رسانهها به مشکلات رانندگان
در ماههای اخیر، بسیاری از رسانههای تخصصی حملونقل به انعکاس دغدغههای رانندگان تمرکز کردهاند. بدون تردید این قشر، یکی از زحمتکشترین بخشهای صنعت هستند و مشکلاتی مثل:
- عدم پرداخت بهموقع کرایهها
- نبود بیمه کارآمد
- ضعف زیرساختها و خدمات رفاهی
- قرارنگرفتن در لیست مشاغل سخت
همگی از واقعیتهای تلخ مسیر کاری آنهاست. اما مسئله اینجاست که در این روایتها، سایر بخشهای زنجیره نادیده گرفته میشوند. مدیران باربری میگویند رسانهها بیدرنگ بنگاهها را مقصر جلوه میدهند، بدون اینکه ساختار اقتصادی ماجرای تأخیر و تسویه را بررسی کنند و در این راستا باید به مسئولیتهای نادیدهگرفتهشده شرکتهای باربری توجه ویژه داشت.
نقش شرکتهای باربری در تأخیر کرایه رانندگان کامیون
انتقاد بنگاههای باربری در این راستاست که آنها بر این باورند که رسانهها در پوشش مشکلات، بیش از اندازه یکطرفه قضاوت میکنند. در برخی گزارشها، تنها بر اساس چند گلایه، باربریها مقصر اصلی معرفی میشوند؛ در حالی که:
- ساختار معیوب تسویهحسابها
- نبود یک سامانه شفاف مالی
- و فشار دوطرفه رانندگان و صاحبان بار
همگی عواملی هستند که عملکرد این شرکتها را محدود کردهاند. یکی از انتقادات اصلی باربریها به رسانهها، بیتوجهی به نقش صاحبان بار است. سؤال اصلی اینجاست:
آیا باربری ها فورا پس از تحویل بار، پول خود را دریافت می کنند؟
پاسخ منفی است. حتی شرکتهای بزرگ در حوزه فولاد، نفت یا پتروشیمی نیز پرداختها را با تأخیرهای چند روزه تا چند هفتهای انجام میدهند. این تاخیر باعث بروز گره در کل جریان مالی زنجیره میشود. در انتقاد بنگاههای باربری این موضوع مطرح میشود که هیچکس نمیپرسد وقتی این شرکتها کرایه را دیر پرداخت میکنند، باربریها چه باید بکنند. این ضعف ساختاری در اقتصاد حملونقل باعث فشار مضاعف میشود.
حقیقت پشت کمیسیونهای کسر شده از کرایه از دیدگاه بنگاههای باربری
موضوع «کسر غیرقانونی از کرایه» یکی دیگر از موارد جنجالی رسانهایست. اما آیا واقعاً ۵۰ درصد از کرایه راننده توسط باربریها کسر میشود؟ مدیران شرکتهای حملونقل معتقدند:
- اغلب این گزارشها فاقد سند معتبر هستند
- تخلفات معدود را نمیتوان به همه تعمیم داد
- این فضاسازی باعث بیاعتمادی عمومی میشود
درخواستی که در انتقاد بنگاههای باربری مطرح شد ساده به نظر میرسد، آنها میخواهند رسانهها مستند و بیطرفانه بنویسند. اما آیا واقعا این گزارشها اغراقشده و غالبا بدون مستندات هستند؟
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press