سازمان توسعه تجارت ایران پس از حدود ۱۳ سال ممنوعیت، مصوبه واردات خودروهای لوکس با تعرفه نجومی ۱۹۰ درصدی را ابلاغ کرد.
با عنایت به آخرین اخبار خودرو، بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت ایران، بهتازگی موضوع آییننامه اجرایی بند «ر» تبصره ۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور را اعلام کرده است. این ابلاغ توسط مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات معاونت برنامهریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت ایران صورت گرفته و بهعنوان یک گام مهم در راستای اصلاحات قوانین واردات خودرو به شمار میآید. بر اساس این مصوبه پس از حدود ۱۳ سال ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به کشور مجدداً برقرار میشود و در این راستا خودروها با تعرفه نجومی ۱۹۰ درصد وارد خواهند شد که بهطور طبیعی تأثیرات عمیقی بر بازار خودرو و واردات خواهد گذاشت.
جزئیات مصوبه جدید واردات خودروهای لوکس
طبق بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت ایران، واردات ۱۳ هزار دستگاه خودرو لوکس به کشور پیشبینی شده است. برای این واردات نیز ۶۳۵ میلیون یورو ارز اختصاص یافته است. این بخشنامه بهطور خاص به خودروهایی با حجم موتور متفاوت اشاره کرده که در ادامه به شرح آنها میپردازیم.

۱- خودروهای با حجم موتوری ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی: از مجموع ۱۳ هزار دستگاه، ۸ هزار دستگاه مربوط به این دسته است. برای واردات این خودروها، ۳۶۰ میلیون یورو ارز در نظر گرفته شده و تعرفهای معادل ۱۸۰ درصد برای آنها تعیین شده است.
۲- خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی: ۵ هزار دستگاه دیگر به این دسته اختصاص یافته که برای آنها ۲۷۵ میلیون یورو ارز در نظر گرفته شده است. تعرفه این گروه به ۱۹۰ درصد میرسد که نشاندهنده محدودیتهای بیشتری در بازار خودروهای لوکس است.
این اقدام برای ازسرگیری واردات خودروهای لوکس پس از حدود ۱۳ سال ممنوعیت انجام میشود. ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی از مهرماه سال ۹۱ و در دوران تحریمهای اولیه به تصویب رسید. در آن زمان، ثبت سفارش برای خودروهای با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سیسی ممنوع گردید. با این حال، برخی مانند ورزشکاران برتر، جانبازان بالای ۷۰ درصد و ساکنان جزیره ابوموسی همچنان اجازه واردات این خودروها را داشتند.
این ممنوعیت بر اساس مصوبه هیات دولت دهم و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج ارز از کشور وضع شد. اما در دوره دولت یازدهم، روند ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی به تدریج حتی برای مجوزهای خاص نیز لغو شد.
وضعیت واردات خودرو در سایه برجام
در سال ۹۵ و همزمان با امضای توافق هستهای (برجام)، فضای ارزی کشور بهطور قابلتوجهی بهبود یافت. این تغییرات اقتصادی فرصتهای جدیدی را برای واردات کالاها، از جمله خودروهای خارجی فراهم کرد. در این راستا، دیوان عدالت اداری نیز به مسئله واردات خودرو ورود کرد و با صدور حکمی واردات برخی خودروها را آزاد اعلام کرد. با این حال، این رأی نتوانست مسیر ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی را به کشور هموار کند و این ممنوعیت همچنان برقرار ماند.
پس از ابطال مصوبه دولت در شهریور ۹۵ به دنبال صدور رأی دیوان عدالت اداری، دولت و دستگاههای اجرایی کشور با استناد به آییننامهها و بخشنامههای جدید، به ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی ادامه دادند. این وضعیت تا تاریخ ۲۵ خرداد سال جاری ادامه داشت، زمانی که محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور بهدنبال یک دوره تأخیر نزدیک به چهار ماه، آئیننامه اجرایی واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد. این تصمیم در زمانی اتفاق افتاد که کشور درگیر یک جنگ ۱۲ روزه بود و بازار به شدت تحت فشار قرار داشت.
منبع:گجت نیوز
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press