چهار شنبه 18 تیر 1404
سه شنبه 17 تیر 1404
در صنعت حملونقل جادهای ایران، یکی از چالشهای اصلی و پُرهزینه، ترددهای یکسر خالی یا همان بازگشت بدون بار است. این مسئله، تأثیر مستقیمی بر کاهش بهرهوری ناوگان و افزایش هزینههای عملیاتی رانندگان دارد. بسیاری از کامیونداران و فعالان این حوزه، همواره با دغدغهی یافتن راهحلی برای کاهش سفرهای بدون بار برگشتی کامیون مواجه هستند. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
یکی از روشهای معمول برای دریافت بار برگشتی، ثبت نوبت در پایانههای بار شهری مانند پایانههای تهران و اصفهان است. این روش به رانندگان امکان دسترسی به بارهای محلی را میدهد، اما در عمل، مشکلاتی همچون فرایند زمانبر ثبت نوبت، رقابت شدید میان رانندگان، و محدودیت فعالیت در روزهای کاری، مانعی برای اثربخشی آن به شمار میآید.
همچنیندر سالهای اخیر، بسیاری از رانندگان برای یافتن بار برگشتی به کانالهای تلگرامی و واتساپی اعلام بار رجوع میکنند. سرعت بالا در اطلاعرسانی یکی از مزایای این روش است. اما نبود شفافیت در کرایهها، حضور گسترده واسطهها، پایین بودن نرخ توافقی و دشواری برنامهریزی، باعث شده این مسیر نیز چندان مطمئن نباشد.
برخی رانندگان بهصورت مستقیم با دلالان و واسطههای بار کار میکنند. اگرچه این روش گاهی منجر به دریافت بارهای سریع و اختصاصی میشود، اما اغلب هزینههای اضافی، کاهش سود خالص، و حتی عدم پرداخت کرایه را به همراه دارد. در این مدل همکاری، رانندهها ناچار به وابستگی به شبکههای خاص میشوند که خود چالشی بزرگ محسوب میشود.
یک راهکار بلندمدت و مؤثر که برخی رانندگان حرفهای به آن اشاره میکنند، تحلیل دادههای مسیرهای گذشته و الگوهای تردد است. با استفاده از این دادهها، میتوان احتمال دریافت بار برگشتی در مسیرهای خاص را پیشبینی کرد و برنامهریزی بهینهتری برای ناوگان داشت. این روش میتواند ضمن کاهش سفرهای یکسر خالی، سودآوری را در حملونقل جادهای بهطور چشمگیری افزایش دهد.
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press