چهار شنبه 25 تیر 1404
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چرا برخی اتوبوسها بیشتر از ظرفیتشان سوختگیری میکنند؟ یا اینکه چرا برخی ناوگان بینشهری ناگهان دچار حریق میشوند؟ پشت پردهی این اتفاقات، چیزی پنهان شده به نام باک اضافه اتوبوسهای مسافری! موضوعی که نهتنها مصداق آشکار قاچاق سوخت است، بلکه امنیت جان مسافران را هم به خطر میاندازد. اگر در حوزه خرید و فروش کامیون و حملونقل بینشهری فعال هستید یا به دنبال دانستن علت ممنوعیت نصب باک اضافه بر روی اتوبوسها هستید، تا انتهای این متن همراه ما باشید.
نصب باکهای غیر استاندارد و دستساز توسط برخی رانندگان به بهانهی طی مسافتهای طولانی یا قاچاق سوخت، نه تنها یک تخلف قانونی است، بلکه تهدیدی جدی برای ایمنی وسایط نقلیه محسوب میشود. طبق بررسیهای فنی، این باکها تعادل وسیله را بر هم زده، قدرت مانور را کاهش میدهند و در صورت نشت یا حریق، احتمال انفجار را بالا میبرند.
طبق نامه رسمی سازمان راهداری مورخ ۸ تیر ۱۴۰۴ و تاکید مجدد کانون انجمنهای صنفی حملونقل مسافر کشور در ۱۷ تیر ۱۴۰۴، ارائه خدمات به اتوبوسهای دارای باک اضافی، غیراستاندارد یا دستساز ممنوع است. نصب باک اضافه اتوبوسهای مسافری و وسایل نقلیه عمومی مصداق قاچاق سوخت بوده و ارائه هرگونه خدمات به این ناوگان تا زمان رفع نقص، اکیداً ممنوع است.
به گفته فرمانده اسبق پلیس راه، سوخت اضافی در باکهای دستساز، هنگام تصادف یا حرارت بالا، میتواند منجر به انفجار شود. فضای بسته زیر کابین محل مناسبی برای تجمع بخارات سوخت است و کوچکترین جرقه، کافیست تا فاجعهای رخ دهد. برخی رانندگان از فضای زیر شاسی یا جای استراحت شاگرد، برای نصب باک اضافی استفاده میکنند. این باکها گاهی تا ۵۰۰۰ لیتر ظرفیت دارند! همین امر باعث شده برخی ناوگان بهجای حمل مسافر، عملاً به ابزار قاچاق سوخت تبدیل شوند. پس از مهمترین دلایل خطرناک بودن باکهای اضافی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
طبق صحبتهای فرمانده اسبق پلیس راه، پس از پژو ۴۰۵، حالا اتوبوسهای اسکانیا رکورد حریق را در جادهها زدهاند. در بسیاری از این حوادث، وجود باکهای غیرمجاز عامل اصلی انفجار بودهاند. کنترل و نظارت ناکافی، بستر چنین حوادثی را فراهم کرده است. بر اساس تبصره ۱ ماده ۵ آییننامه حملونقل مسافر، مدیر فنی مسئول تایید ایمنی ناوگان پیش از حرکت است. اگر اتوبوسی دارای نقص فنی یا باک غیرمجاز باشد، مسئولیت قانونی توقف آن برعهده مدیر فنی خواهد بود. از مهمترین تبعات اجتماعی و اقتصادی باک اضافه اتوبوسهای مسافری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
منبع:با کامیون
برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:
Auto press