تعداد بازدید: 20
زبان : فارسی

نصب باک اضافه اتوبوس‌های مسافری؛ خط قرمز قانونی و جریمه سنگین قاچاق سوخت

تاریخ درج خبر : 1404/4/25

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی اتوبوس‌ها بیشتر از ظرفیتشان سوخت‌گیری می‌کنند؟ یا اینکه چرا برخی ناوگان بین‌شهری ناگهان دچار حریق می‌شوند؟ پشت پرده‌ی این اتفاقات، چیزی پنهان شده به نام باک اضافه اتوبوس‌های مسافری! موضوعی که نه‌تنها مصداق آشکار قاچاق سوخت است، بلکه امنیت جان مسافران را هم به خطر می‌اندازد. اگر در حوزه خرید و فروش کامیون و حمل‌ونقل بین‌شهری فعال هستید یا به دنبال دانستن علت ممنوعیت نصب باک اضافه بر روی اتوبوس‌ها هستید، تا انتهای این متن همراه ما باشید.

ممنوعیت خدمت رسانی به اتوبوس‌های مسافری دارای باک اضافه

نصب باک‌های غیر استاندارد و دست‌ساز توسط برخی رانندگان به بهانه‌ی طی مسافت‌های طولانی یا قاچاق سوخت، نه تنها یک تخلف قانونی است، بلکه تهدیدی جدی برای ایمنی وسایط نقلیه محسوب می‌شود. طبق بررسی‌های فنی، این باک‌ها تعادل وسیله را بر هم زده، قدرت مانور را کاهش می‌دهند و در صورت نشت یا حریق، احتمال انفجار را بالا می‌برند.

طبق نامه رسمی سازمان راهداری مورخ ۸ تیر ۱۴۰۴ و تاکید مجدد کانون انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل مسافر کشور در ۱۷ تیر ۱۴۰۴، ارائه خدمات به اتوبوس‌های دارای باک اضافی، غیر‌استاندارد یا دست‌ساز ممنوع است. نصب باک اضافه اتوبوس‌های مسافری و وسایل نقلیه عمومی مصداق قاچاق سوخت بوده و ارائه هرگونه خدمات به این ناوگان تا زمان رفع نقص، اکیداً ممنوع است.

باک اضافه اتوبوس‌های مسافری چه خطراتی به دنبال دارد؟

به گفته فرمانده اسبق پلیس راه، سوخت اضافی در باک‌های دست‌ساز، هنگام تصادف یا حرارت بالا، می‌تواند منجر به انفجار شود. فضای بسته زیر کابین محل مناسبی برای تجمع بخارات سوخت است و کوچک‌ترین جرقه، کافی‌ست تا فاجعه‌ای رخ دهد. برخی رانندگان از فضای زیر شاسی یا جای استراحت شاگرد، برای نصب باک اضافی استفاده می‌کنند. این باک‌ها گاهی تا ۵۰۰۰ لیتر ظرفیت دارند! همین امر باعث شده برخی ناوگان به‌جای حمل مسافر، عملاً به ابزار قاچاق سوخت تبدیل شوند. پس از مهم‌ترین دلایل خطرناک بودن باک‌های اضافی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی پایین‌تر در پیچ‌ها و حوادث: فرمانده اسبق پلیس راه هشدار داده باک‌های تعبیه‌شده زیر شاسی، مرکز ثقل را تغییر می‌دهند و مانع فرمان‌پذیری مناسب می‌شوند.
  • آتش‌سوزی و انفجار: گازهای متصاعد شده از این باک‌ها در زمان حوادث، خطر آتش‌سوزی را به‌شدت افزایش می‌دهد.

آمار نگران‌کننده آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها و تبعات باک اضافه اتوبوس‌های مسافری

طبق صحبت‌های فرمانده اسبق پلیس راه، پس از پژو ۴۰۵، حالا اتوبوس‌های اسکانیا رکورد حریق را در جاده‌ها زده‌اند. در بسیاری از این حوادث، وجود باک‌های غیرمجاز عامل اصلی انفجار بوده‌اند. کنترل و نظارت ناکافی، بستر چنین حوادثی را فراهم کرده است. بر اساس تبصره ۱ ماده ۵ آیین‌نامه حمل‌ونقل مسافر، مدیر فنی مسئول تایید ایمنی ناوگان پیش از حرکت است. اگر اتوبوسی دارای نقص فنی یا باک غیرمجاز باشد، مسئولیت قانونی توقف آن برعهده مدیر فنی خواهد بود. از مهم‌ترین تبعات اجتماعی و اقتصادی باک اضافه اتوبوس‌های مسافری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاچاق سوخت به قیمت کاهش ایمنی؛ حمل سوخت غیرقانونی هم امنیت را تقلیل می‌دهد و هم سلامت مسافران را تهدید می‌کند.
  • نیروی انتظامی در گذشته نیز با چنین مواردی مقابله کرده و جریمه یا توقف اتوبوس‌هایی را که دارای باک غیر‌استاندارد هستند، اعمال کرده است.

 

منبع:با کامیون

 

برای دریافت سریع اخبار در واتساپ ، به کانال ما بپیوندید:

Auto press

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.